Gedragsprotocol
Doel van het gedragsprotocol
Het doel is duidelijk maken welk gedrag er op school gewenst is, teneinde een gezond en veilig schoolklimaat te handhaven voor alle betrokkenen. Vanuit de pedagogische rol van de leerkracht worden de leerlingen positief benaderd. De leerkracht benoemt het gewenste gedrag en corrigeert het ongewenste gedrag en overtredingen op passende wijze. Als dit niet het gewenste effect heeft, behoort een ieder zich zo veilig te voelen binnen de school, dat hij/zij ongewenst gedrag durft te melden. Bij overschrijding van de in dit protocol genoemde grenzen treedt het gedragsprotocol in werking. Ze geeft de directie handvatten bij het omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Het protocol geldt in principe voor de leerlingen vanaf groep 3, de leerkrachten en ouders.
Preventieve functie
Wij willen de leerlingen en leerkrachten zo optimaal mogelijk laten functioneren en ontwikkelen. Daarom proberen wij op school, door ons dagelijks handelen, een omgeving te scheppen waarin iedereen zich prettig en veilig voelt. We proberen dit te bereiken door het creëren van een positief schoolklimaat, waarin we ons optimaal inspannen om het goede voor elkaar te zoeken. Daarnaast handelen we vanuit onze missie en de kernwaarden die we met elkaar hebben opgesteld.
Missie:
'Door te kijken naar het kind en aan te sluiten op de onderwijsbehoefte willen we de kinderen bijstaan in het ontwikkelen van hun identiteit en talenten. We willen ze laten groeien, leren samenwerken en ze helpen hun dromen te realiseren, zodat ze na de basisschool hun eigen pad vol zelfvertrouwen kunnen bewandelen.'
Kernwaarden:
- Veiligheid:
Bij ons op school kan iedereen zichzelf zijn en hebben we duidelijke afspraken, waardoor er ruimte ontstaat voor groei en plezier.
- Vertrouwen
- Respect
Slogan:
“Elk kind een parel”
De missie, kernwaarden en slogan zijn in het schoolplan en de schoolgids opgenomen en zijn ook te vinden op onze website.
In de eerste schoolweek van het nieuwe schooljaar maken we samen met de kinderen concrete gedragsregels a.d.h.v. onze kernwaarden en hangen deze zichtbaar op in de klas. Deze regels omschrijven het gewenste gedrag.
De leerkrachten zijn de onderwijsprofessionals en de ouders de ervaringsdeskundigen, samen voelen zij zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind. Ze werken constructief samen, met wederzijds vertrouwen en respect (partnerschap).